Lördagen den 12 januari berättade Urban Nyblom om Bilstaden Nyköping från 1838 och framåt. Publiken fick vara med på en intressant vandring från Carl-Gustaf Norbergs ångvagn från 1838, som kunde satt Nyköping på världskartan. Men den byggdes aldrig i full skala förrän nu.
Modellen finns i Stadsvakten, och den i full skala visas i Stadsvakten i sommar. Urban berättade vidare om Ernst Einars bioprojekt vid hans Mekaniska Verkstad. Därefter lyftes AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA), som bildades 1937 som ett dotterbolag till Nordiska Kompaniet (NK). Företaget monterade och marknadsförde ett antal bilmärken, bland andra Chrysler, Plymouth, Skoda, Standard, Lagonda, Goliath och Simca. År 1960 övertogs ANA av Saab och blev ett helägt dotterbolag under namnet SAAB-ANA, ändrat till Saab-ANA 1965. Den 4 februari 1960 slutfördes Saabs köp av ANA. Med förvärvet skapades en organisation, som inkluderade både biltillverkning, bilimport, traktorimport och återförsäljarnät. Sammanlagt förfogade man nu över mer än 100 återförsäljare och ett brett produktprogram: Saab 96 och 95, Chrysler, Plymouth, Dodge, Valiant och traktorer från Massey-Ferguson. Den formella säljstarten för Saab i ANA:s regi var 1960. ANA stod även för försäljning och service av Lancia och sedermera även Opel och andra GM-ägda bilmärken. 2007 såldes ANA Trollhättan AB till OK-koncernen och arbetade med bilförsäljning och verkstadstjänster under namnet Ana Motorcentrum AB med anläggningar i Trollhättan och Lysekil. Hedins Bil AB köpte Ana Motorcentrum AB 2 juni 2017. Ordföranden i Stadsvakten Eva Andersson tackade Urban Nyblom för det mycket intressanta föredraget. Drygt 70 personer kom för att lyssna.